Investeringsplan en eensgezindheid vakbonden geven wel hoop
De winkelketen Smatch/Match kondigde begin september aan wat velen al een tijdje zagen aankomen: een collectief ontslag, met de sluiting van 16 weinig rendabele winkels, zowel in het noorden als in het zuiden des lands. Het verlies van 210 jobs was allerminst een donderslag bij heldere hemel. Maar voor de betrokken werknemers was het wel een harde noot om te kraken.
Deze twee dochters van de Group Louis Delhaize hangen al sinds 2013 aan het infuus, met als absoluut dieptepunt de bloedrode cijfers van 2018. In dat jaar werd een verlies van maar liefst 22 miljoen euro opgetekend.
De buurtwinkels van Smatch (ex-Profi) liggen vooral in het noorden des lands. De hypermarkten van Match zijn vooral in het zuiden te vinden. In beide gevallen zijn er ernstige problemen.
Een erg negatief prijsimago ligt zeker mee aan de basis van de dalende omzetten. In het klassement van Test-Aankoop horen Smatch en Match bij de duursten. Het verouderde uitzicht van de winkels helpt ook niet om klanten te lokken.
De vakbond merkt niet alleen een gebrek aan investeringen maar ook een kloof tussen de visie van het management en de reële noden op de winkelvloer. In de voorbije jaren werd veel geld gestoken in hypermarkten in Ronse, Brussel (Docks) en Eupen en een ultramoderne Smatch in Kortrijk. Werknemers en vakbondsafgevaardigden waarschuwden unisono dat deze projecten weinig kans op succes maakten. Helaas bleek die bezorgdheid zo goed als altijd terecht. Al die winkels draaiden uit op een fiasco en werden gesloten. Ook bij deze onderneming was het niet slecht geweest als de werknemersvertegenwoordigers mee hadden kunnen beslissen over zulke investeringsdossiers.
Uiteraard zijn er ook externe factoren die spelen. De Europese wetgeving laat een ongebreidelde stijging van het aantal winkels toe, met een moordende concurrentie als gevolg. De komst van Nederlandse prijsbrekers à la Jumbo voorspelt in dit opzicht weinig goeds. Ook hier zou de overheid rechtstreeks moeten ingrijpen. Een vrije markt zonder sterk regulerende overheden is een jungle, waarbij de zwakste altijd de hoogste prijs betaalt.
Lichtpunten
Maar er zijn ook lichtpunten. Smatch/Match wil niet alleen drastisch besparen maar legt ook een gedetailleerd commercieel plan op tafel, met daarin plannen om meer dan 39 miljoen euro te investeren. Het management schuift prioriteiten naar voren: een correcte prijszetting, investeringen in winkels, de uitbouw van e-commerce, een vernieuwde promotie-aanpak, meer bijscholing voor de werknemers en een nieuw assortiment met de klemtoon op lokaal, bio en vers.
Last but not least stemt ook de uitstekende verstandhouding tussen de vakbonden optimistisch. De sociale dialoog verloopt kritisch maar constructief. En de bonden doen er alles aan om de belangen van de werknemers met hand en tand te verdedigen. |