Het Brussels Studies Institute heeft onderzocht hoe verknocht Belgische werknemers zijn aan hun ‘salariswagen’. Volgens de resultaten zijn de meeste werknemers daar sterk aan gehecht. Zowat 45 procent zou overwegen om de salariswagen in te ruilen voor een hoger nettoloon dat op dezelfde manier wordt belast. En maar 20 procent zou de bedrijfswagen helemaal opgeven. De anderen zouden met het extra nettoloon een eigen wagen kopen.
Volgens de onderzoekers geeft dit aan dat de interesse in alternatieve vervoersoplossingen nog altijd beperkt is. Tegelijk is er een evolutie merkbaar in het voordeel van het mobiliteitsbudget. Dat laatste maakt het mogelijk om de bestaande salariswagen te ruilen voor een kleiner, milieuvriendelijker exemplaar, aangevuld met andere vervoersoplossingen en meer nettoloon.
Vooral mensen die op het platteland wonen, zijn gehecht aan hun salariswagen. 82 procent van de salariswagens gaat naar de 30 procent hoogste inkomens, slechts 6 procent gaat naar de 50 procent laagste inkomens.
Een oplossing vinden voor de salariswagen die iedereen bevredigt, is haast onmogelijk, besluiten de onderzoekers. Daarvoor zijn de belangen van de autohandelaars, gebruikers en overheid te uiteenlopend.
Kijk ook op https://bsi.brussels/nl