Vakbonden in actie voor werknemers van Uber
Uber is een sterk groeiende internetonderneming die bemiddelt tussen reizigers en aanbieders van personenvervoer in verschillende landen. Het bedrijf verbindt via zijn mobiele app klanten in 67 landen met officiële taxichauffeurs, maar vooral ook met privéchauffeurs die een zelfstandigenstatuut hebben. Met dit laatste is de Zwitserse vakbond Unia het niet eens. De Uber-chauffeurs in Zwitserland gingen in staking wegens de verschrikkelijke werk-omstandigheden. Hun lonen liggen erg laag en socialezekerheidsbijdragen betaalt Uber niet.
Unia wil dat het sectorakkoord voor de taxibedrijven wordt toegepast. Uber is een werkgever en de chauffeurs zijn geen zelfstandigen maar werknemers. Dus moet het minimumloon ook voor hen van toepassing zijn. Om dit af te dwingen richt de vakbond zich nu tot de Zwitserse overheid.
Ook in Slovenië zijn de vakbonden bezorgd. Daar is de overheid inspanningen aan het doen om de komst van Uber te vergemakkelijken. De vakbonden zijn bang dat er zo nog meer flutjobs zullen ontstaan. Wat zal leiden tot een verdere uitholling van het werknemersstatuut en oneerlijke concurrentie. Het is verontrustend dat de sociale partners niet betrokken zijn bij dit overheidsinitiatief.
De Australische vakbonden richten hun pijlen op UberEats, een platform voor fietskoeriers die maaltijden van restaurants bedelen. Deze koeriers hebben geen recht op ziekteverlof, geen vakantiedagen, geen arbeidsongevallenverzekering. Ook zij worden als zelfstandigen behandeld en werken eigenlijk als onderaannemers voor het Uber-platform. Ze worden betaald per bestelling, en niet per gepresteerd uur. Uit onderzoek blijkt dat 24% van de ondervraagden voltijds werkt voor UberEats. Meer dan 76% van hen verdient minder dan het minimumloon van koeriers die wel met een werknemerscontract zijn aangeworven bij andere bedrijven. Volgens de vakbond is UberEats dan ook helemaal niet ‘vernieuwend’ vermits het vooral armoede creëert.