Bijna 70.000 mensen richten een oproep tot de grote kledingmerken en -distributeurs Armani, Primark, Urban Outfitters, Forever 21 en Walmart. Ze willen dat ze informatie publiceren over de fabrieken waar ze hun kleding laten produceren.
De Schone Kleren Campagne overhandigde midden januari geschenkdoosjes met handtekeningen aan Armani en Urban Outfitters in hun Antwerpse vestigingen. Ook in andere Europese steden werden zulke gouden geschenkdoosjes afgegeven. Deze doosjes zijn bedoeld om de merken te helpen bij het verwoorden van hun voornemens voor het nieuwe jaar. Ze bevatten de handtekeningen die zijn verzameld in het kader van de #WordTransparant campagne van onder meer het mondiale Schone Klerenplatform.
Al 17 merken, waaronder Clarks, New Look en Asics, engageerden zich al om een minimum aan transparantie te geven en zo publiek te maken bij welke fabrieken ze aankopen, samen met hun adres en het aantal arbeidskrachten. Armani, Primark, Urban Outfitters, Forever 21 en Walmart hebben tot nu toe geweigerd om het voorbeeld van hun concurrenten te volgen en laten zo consumenten, activisten en arbeiders in het ongewisse over hun productieketen.
Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne: “Het is niet langer aanvaardbaar om te zwijgen over je productieketen. Grote kledingmerken tonen aan dat transparantie mogelijk is zonder dat dit de bedrijfsbelangen schaadt. In de kledingindustrie is informatie over productieplaatsen essentieel om schendingen van arbeidsrechten te voorkomen en de nog bestaande problemen te verhelpen. De tijd dat we in het puin van een ingestorte fabriek moesten zoeken naar etiketten zou nu eindelijk voorbij moeten zijn.”