Afgezien van politieke onrust, oorlog en ellende valt er uit Soedan weinig – opbeurend – nieuws te rapen. Dat het land in 2023 toch kon meedingen in een Cannes-competitie was dan ook niet evident. Dat die allereerste Soedanese Cannes-bijdrage, het in Khartoem opgenomen Goodbye Julia van vroeger luchtvaartingenieur Mohamed Kordofani, bovendien een puntgaaf, intelligent en bijzonder mooi gefotografeerd drama is, evenmin.
Aan het begin van Kordofani’s film treffen we twee vrouwen aan in hun keuken. De welgestelde Arabische Mona laat het ontbijt voor haar man Akram aanbranden. De gewezen zangeres, die uit het metier stapte om haar huwelijk te redden, heeft andere dingen aan haar hoofd dan kokerellen. De armere, Zuid-Soedanese Julia komt evenmin aan eten toe. Ze wordt samen met haar man Santino en hun zoontje Daniel uit huis gezet; hun islamitische buren willen geen christelijke lieden in hun achtertuin. De twee vrouwen kunnen niet meer van elkaar verschillen en toch raakt hun lot met elkaar verbonden. Wanneer Mona na een gecanceld concert naar huis terugkeert, rijdt ze Daniel aan en gaat ze er in paniek vandoor… met Santino op de hielen. Een gealerteerde Akram schiet Mona’s achtervolger dood en laat zijn lichaam, met enige hulp van hogerop, verdwijnen. Om haar geweten te sussen, neemt Mona Julia als hulp in huis, en laat zij Daniel op haar kosten naar een goede school gaan. Maar de aanwezigheid van de nietsvermoedende Julia heeft een grotere impact op haar leven dan ze kon vermoeden…
De gebeurtenissen in Mohamed Kordofani’s intense debuut zitten geprangd tussen de woelige zomer van 2005, met het uitbreken van rellen na de dood van de pas benoemde Zuid-Soedanese vicepresident, en de periode nét na het referendum van 2010, dat de scheiding tussen Soedan en Zuid-Soedan beslechtte. Kordofani weeft die woelige politieke realiteit, met haar raciale, etnische, religieuze en maatschappelijke wrijvingen, scherpzinnig door een bekommerde vertelling, met genuanceerd uitgeschreven personages en gedroomde rollen voor Eiman Yousif en Siran Riak. Niemand is uiteindelijk ‘goed’ of ‘slecht’ in dit zinderende relatiedrama over genegenheid, verraad en verschoning over grenzen heen. Een meeslepende eersteling die ondanks zijn milde ondertoon verontrustend afsluit.
Goodbye Julia loopt vanaf 12 juni in de Belgische bioscopen
Recensie: Karin Seberechts