Pendelen kan bij Audi op heel veel manieren

Tijdens de Week van de Mobiliteit van 16 tot 22 september staat duurzame mobiliteit in de kijker. Mensen worden gestimuleerd om alternatieven voor de auto te overwegen en pendelverkeer is daarbij niet onbelangrijk. In steeds meer bedrijven denkt men creatief na over manieren om de dagelijkse rit van en naar het werk te verduurzamen.

Dat geldt ook voor Audi in Vorst. Wie dacht dat die autobouwer kwistig met bedrijfswagens rondstrooit, vergist zich. Behalve bij het echte management zijn er geen bedrijfswagens te vinden. Wel heeft het sociaal overleg er een heel arsenaal aan alternatieven uitgewerkt, legt personeelsafgevaardigde Ronny Liedts uit. In de werkgroep mobiliteit tekent hij mee het mobiliteitsbeleid van het bedrijf uit.

 

“Op alle parkings zijn ook laadpalen voorzien. Zo dragen we een steentje bij aan het verduurzamen van het autoverkeer.”

 

Audi heeft een lange traditie van eigen busvervoer om vooral de ploeg­arbeiders van en naar het werk te rijden. “In sommige regio’s werkt dat prima, maar op andere plaatsen komt het niet van de grond of is het zelfs afgeschaft. Gelukkig hebben we alternatieven zoals carpoolen. In samenwerking met Taxistop hebben we een systeem uitgewerkt, waardoor heel wat collega’s nu samen rijden. Carpoolauto’s krijgen ook de beste plekken op de parking. Zij mogen het dichtst bij de gebouwen parkeren. Het is ook financieel interessant. Carpoolers kunnen hun vervoerskosten integraal fiscaal aftrekken.”

Openbaar vervoer

Daarnaast zet het bedrijf ook sterk in op openbaar vervoer. “Wie met het openbaar vervoer komt, krijgt die hele vervoerskost volledig terugbetaald. Voor ploegarbeiders zijn er pendelbussen die hen in de nachturen naar het station brengen. Met de NMBS werken we nu aan een derdebetalersregeling. Dat is makkelijker voor de gebruiker en goedkoper voor de werkgever. De winst die Audi daarmee maakt, gaat naar extra mobiliteitsmaatregelen.”

Fiets

Voor de groeiende groep fietsers zijn er douches en fietsenstallingen met lockers waar je je natte spullen kan laten drogen. “En er is een fietsvergoeding van 24 cent,” vertelt Ronny. “Binnenkort gaan we onderhandelen over 25 cent, het nieuwe fiscale maximum.”

Ook voor automobilisten

Er wordt echter ook gedacht aan wie met de auto komt. “Om die collega’s de kans te geven de verkeersdrukte te vermijden is het tegenwoordige mogelijk om vroeger te starten en later te stoppen. Zo helpen we de verkeersstromen beter te spreiden. Op alle parkings zijn ook laadpalen voorzien voor wie elektrisch rijdt. Zo hopen we nog een steentje bij te dragen van het verduurzamen van het autoverkeer.”

 Auteur: Jan Deceunynck | Afbeelding: Guy Puttemans