Militant van ACV-Puls zet actie in beweging
Enkele weken geleden was er opnieuw een geval van extreme agressie bij Colruyt. In het filiaal in Sint-Truiden vielen er na een woordenwisseling rake klappen tussen een klant en een personeelslid. Michiel, winkelmedewerker én militant voor ACV Puls, zag het van dichtbij gebeuren en schoot daarna in actie.
MICHIEL: “Ik deelde het meteen in een Whatsappgroepje met mijn collega-militanten. Ik wilde dat er iets mee zou gebeuren. Je moet weten dat zo’n gebeurtenissen al bijna dagelijkse kost zijn. Het zat ons echt hoog. De reacties van mijn collega-militanten waren ook best heftig: ‘Nu is het erover!’ Ik ervaarde veel verontwaardiging en steun naar onze winkel en de getroffen collega’s. Op een extra vergadering hebben we unaniem besloten een symbolische actie te houden: een kort applausmoment voor het winkelpersoneel bij de opening van de winkel. Zo is er eventjes aandacht voor de problematiek zonder dat de winkel daaronder hoeft te lijden. Na een persbericht vanuit ACV Puls sprongen ook de nationale media er plots op.”
Hoe heb jij dat ervaren?
MICHIEL: “Het is als een bom ontploft. Dat had ik niet zien aankomen. Maar ik ben wel tevreden: het is nu duidelijk voor de buitenwereld dat het echt wel erg is. Het gebeurt overal. Ook in andere ketens zoals Delhaize. Ik heb voor de nationale nieuwszenders interviews gegeven en ben ook op de radio geweest, best spannend allemaal (lacht). We hebben ook veel positieve reacties van klanten gekregen en dat is altijd goed. Ook andere Colruytfilialen hebben ons gesteund: we ontvingen foto’s van andere filialen die ook een actie deden. Ze steunden ons.”
Wat deed Colruyt?
MICHIEL: “Colruyt heeft vooral geïnformeerd over omgaan met agressie. En ze zijn op onze eis ingegaan om zich burgerlijke partij te stellen. Daar ben ik heel tevreden mee! De communicatie was erg open en goed.”
Wat is je taak als militant nu?
MICHIEL: “Dit heeft me wel een kriebel gegeven. Je hebt een probleem, je volgt het op en zo komt er actie-reactie. Ik hoop dat ik het nog lang mag doen. Het is best een uitdaging om als verkoper tegen de stroom in te gaan. Dat is een uitdaging waar ik me soms nog overheen moet zetten. Dankzij de goede communicatie met de regiomanager loopt dit vlot. Zelfs als we een discussie hebben, verloopt alles positief, met respect voor mekaar. We agree to disagree, soms ook (lacht). Maar je merkt dat ze wel luisteren én ermee aan de slag gaan. Dat is het beste dat je als militant kan overkomen.”