Murielle Scherre komt op voor Schone Kleren (bekijk het interview met Murielle hierboven)

Wie vals speelt, wint. Dat is toch niet ok?

“Ik doe wat voor mij het meest logisch is. Ik ben ervan overtuigd dat ik doe wat veel andere merken ook zouden moeten doen: een eerlijke, transparante en duurzame ethiek aanhouden. Ik begrijp niet hoe zij ’s avonds kunnen gaan slapen met de dingen die zij doen.” Straffe taal uit de mond van lingerie-ontwerpster Murielle Scherre tijdens de online talk ‘Changemakers’ van WSM, ACV en 11.11.11.

Scherre is de drijvende kracht achter la fille d’O, dat de productie volledig in eigen land houdt. Ontwerpen gebeurt in Gent, de stoffen komen uit Deinze en de productie gebeurt in Wevelgem en Kemmel. “Dat is voor mij vanzelfsprekend. De knowhow is aanwezig in België, dus waarom zou ik het niet zo doen?”
En het kàn. Want ook la fille d’O is winstgevend, legt ze uit – zij het niet in dezelfde mate als die grote ketens. “Dat is ook totaal niet relevant. Zij gaan voor groei, maar nergens in de natuur is er iets dat blijft groeien – of het is een virus,” lacht ze. “Da’s niet logisch. We zitten op een eindige planeet, met eindige grondstoffen. Waarom zouden we dan gaan voor eindeloze groei? Dat is gewoon niet mogelijk.”
Van de producten van la fille d’O gaat het overgrote deel naar de lonen van de medewerkers. Heel wat anders dan bij de grote ketens. Van de kleding die je daar koopt gaat maar 0,5 tot 5% naar de makers in verre landen. “Er is geen enkel productieland van kleding, zelfs niet binnen de Europese Unie, waar leefbare lonen betaald worden,” legt Sara Ceustermans van de Schone Klerencampagne uit. Om daaraan te werken pleit ze voor meer transparantie. Via de ‘fashionchecker.org’ kan je opzoeken hoe goed modebedrijven op dat vlak scoren.

“Wie in het voetbal iets mispeutert, krijgt een rode kaart. In de modesector krijg je dan meer geld op je bankrekening”

Maar er moet ook wetgeving volgen. “In Europa wordt in dat kader gewerkt aan wetgeving over verplichte ketenzorg, die kledingmerken verantwoordelijk maakt voor de hele keten, van de katoenboer tot het winkelpersoneel.”
Murielle is het daar helemaal mee eens. “Het is op dit moment niet helemaal duidelijk wat de spelregels zijn, maar het is wel duidelijk dat wie vals speelt, wint. Als je in het voetbal iets mispeutert, krijg je een rode kaart. Als je dat in de mode doet, krijg je alleen maar meer geld op je bankrekening. Het wordt tijd dat daar wat aan verandert.”


Wereldwijde actie #PayYourWorkers

Kledingarbeidsters ontvingen in sommige landen in april minder dan 25% van hun normale loon. Wereldwijd liepen ze tijdens de eerste drie maanden van de pandemie naar schatting tussen 2.7 en 4,9 miljard euro aan inkomsten mis. Lonen werden drastisch verlaagd, en werknemers die hun job kwijtraken krijgen vaak geen ontslagvergoeding. Werkgevers grijpen COVID-19 ook aan om vakbondsmilitanten buiten te zetten. De Schone Kleren Campagne vraagt de kledingmerken en -ketens om publiek te verklaren dat ze er alles aan zullen doen om ervoor te zorgen dat alle werknemers tijdens de coronacrisis hun normale loon krijgen. Met de steun van ACV en WSM.

Jij kan daarbij helpen!

Ga naar  https://www.facebook.com/SchoneKlerenCampagne en deel onze boodschap, of neem zelf een foto met de boodschap #PayYourWorkers en deel deze!

 

Auteur: Jan Deceunynck