De Betermakers: Een meet & greet met de ploeg van IPG

Met verschillende grote sites, uiteenlopende projecten en een groot verloop van werknemers is het niet altijd eenvoudig om binnen het contactcenterbedrijf IPG als vakbond stappen vooruit te zetten. Toch heeft de ploeg van Puls zijn tanden gezet in verschillende thema’s om het bij IPG beter te maken.

De toekomst van thuiswerk

“De samenwerking met onze werkgever loopt niet van een leien dakje. We zitten op dit moment vast in een conflict. Maar toch willen we verschillende dingen aanpakken,” zegt Nica Morlesin, vakbondsvertegenwoordiger en al bijna 20 jaar aan de slag bij IPG. “We focussen nu op een goede cao rond thuiswerk mét een vergoeding. Want niet alleen missen wij het live contact met onze collega’s, we krijgen van hen ook noodkreten over de stijgende gas- en elektriciteitsprijzen. Nu zij zoveel thuis zijn, lopen die aardig op.”

 

“Interimmers kloppen met hun vragen eerder bij ons aan dan bij het interimkantoor”

 

Goede afspraken rond thuiswerk zijn nodig.

De coronajaren hebben het vakbondswerk allesbehalve vergemakkelijkt en het aanhoudende volledige thuiswerk gooide regelmatig roet in het eten. Frank Coolen, vakbondsvertegenwoordiger sinds 2008, vertelt: “Ons concept van een meet & greet tijdens de opleidingsweken van nieuwe collega’s was altijd een succes. Ze zagen onze gezichten, wisten waar we voor stonden en kwamen ons daarna op de vloer regelmatig tegen. Nu we dit online organiseren, is die meeting vaak de enige keer dat we nieuwe collega’s te zien krijgen. Daar willen we terug verandering in brengen. We willen de connectie met de werkvloer terug oppakken. Maar daarvoor moeten we terug af en toe naar kantoor mogen,” besluit Frank.

De kracht van de uitzendkrachten

Bijna iedereen die bij IPG aan de slag gaat, start met een interimcontract. Die groep wordt vaak over het hoofd gezien, maar niet door deze Pulsploeg. “Wij hebben ons altijd voor deze groep ingezet. Dat wisten de uitzendkrachten ook. Ze kwamen met hun vragen eerder bij ons aankloppen dan bij het interimkantoor,” vertelt Nica. Door het thuiswerk liepen de Puls’ers veel van deze collega’s mis. Daar wil de ploeg nu verandering in brengen en de interimmers extra ondersteunen. “We gaan de komende periode rondgangen organiseren op de verschillende sites – daar zullen we vooral nieuwe interimmers aantreffen. Een ideaal moment om gewoon een babbeltje te doen, maar hen meteen ook extra info te bezorgen rond hun statuut. Want daar hebben ze vaak wel vragen bij.”

Auteur: Sofie Van Der Vreken