Femma lanceert campagne voor het nieuwe voltijds werken

In 2019 testten alle medewerkers van vrouwenvereniging Femma een jaar lang het effect van een 30-urenwerkweek als het nieuwe voltijds werken uit. Uit de resultaten blijkt dat de combinatie werken, zorgen en vrije tijd evenwichtiger verliep. De tevredenheid erover verbeterde, er waren minder conflicten tussen werk en privé en de algemene werklast (de optelsom van betaalde arbeid, huishoudelijke arbeid en zorgarbeid) daalde.
Er kwam meer tijd voor persoonlijke vrije tijd en ouders gaven aan dat de band met hun kinderen verbeterde. Kinderen gaven aan dat de ochtenden en avonden rustiger verliepen en dat er meer ruimte was om dingen samen te doen.
Femma vindt dat er over de norm van het huidige voltijds werken gediscussieerd moet worden en dat werknemers, werkgevers en beleidsmakers moeten nadenken over hoe we werk anders kunnen organiseren. “We willen het pad effenen naar meer evenwicht tussen werken, zorgen en vrije tijd voor iedereen”, verduidelijkt adjunct-directeur Riet Ory. Femma lanceert daarom de nieuwe campagne ‘Eigen mix’. “Het nieuwe voltijds werken zorgt voor meer combinatiegemak en hoe jij je tijd verdeelt over werk- en privétaken bepaal je zelf. Met collectieve maatregelen kunnen we die individuele vrijheid waarmaken.”

www.femma.be