Op basis van een analyse van klachten en slechte praktijken reikt het ACV al een paar jaar de bijzonder oneervolle Citroenprijs uit aan de grootste cowboys in de uitzendsector. Dit jaar ging de prijs niet naar één specifiek uitzendbedrijf, maar naar Federgon, de beroepsfederatie van uitzendbedrijven. De federatie heeft de prijs te danken aan haar misprijzen voor het sociaal overleg, terwijl de coronacrisis een bijzonder zware impact heeft op uitzendkrachten.
Ondanks dat velen al maanden en soms ook jaren, aan de slag waren bij hetzelfde bedrijf, werden duizenden uitzendkrachten door de coronacrisis van de ene dag op de andere beroofd van hun inkomen. Tijdelijke werkloosheid hing af van de goodwill van het uitzendkantoor.
Ook het overleg om tot een sociaal akkoord voor de uitzendsector te komen is na meer dan een jaar afgesprongen. Uitzendkrachten blijven op die manier weerloze wegwerpwerknemers.
We hopen dat de uitzendbedrijven, die voortdurend praten over hun sociale rol als tussenpersoon in de zoektocht naar werkgelegenheid, nu eindelijk hun stem gaan verheffen en tonen en dat het hen menens is met de strijd tegen het misbruik van dagcontracten en vóór een duidelijke en wettelijk omkaderde regeling tijdelijke werkloosheid,…