ACV Puls biedt digitale workshop ‘omgaan met agressie’ aan

Agressie in winkels neemt toe

“Sinds de start van de coronacrisis is er een forse stijging van het aantal gevallen van verbale of fysieke agressie tegenover het winkelpersoneel. Deze alarmerende cijfers hadden we niet verwacht,” weet Kristel Van Damme van ACV Puls. De vakbond hield een grote enquête onder haar leden die in winkels werken en daarbij vielen meteen een aantal zaken op.

De belangrijkste vaststellingen op een rij:

  • 74% merkt een toename van agressie in de winkel.
  • bijna 3 op 4 werknemers geven aan dat ze al eens verbaal bedreigd werden door een klant.
  • op de 3 leden geeft aan al eens fysiek te zijn bedreigd door een klant.
  • 70% zegt dat overheid te weinig onderneemt en vraagt bv. een preventiecampagne.

“Iets meer dan de helft (52%) geeft aan dat de werkgever voldoende maatregelen neemt om agressie tegen te gaan,” gaat Van Damme verder. “Dat is al iets, maar nog te weinig. Dit kunnen we niet laten liggen.”
Daarom zal ACV Puls voor leden in de distributiesector binnenkort een digitale workshop aanbieden om winkelpersoneel te leren omgaan met verbale agressie van klanten. “Er zijn immers technieken om ervoor te zorgen dat een situatie niet escaleert,” weet Van Damme. “Als vakbond willen we onze leden bijstaan in deze bijzondere tijden.”
Ze kijkt ook naar de overheid om actie te ondernemen. Maar het is koffiedik kijken of er effectief iets ondernomen wordt. In elk geval heeft ook winkel­federatie Comeos de ernst van de siuatie al ingezien. Ook zij werken aan campagnes om agressie in winkels tegen te gaan.

Alle leden van ACV Puls die in de distributiesector werken, ontvingen een e-mail met informatie over de digitale workshop die je ‘s avonds gewoon vanuit je woonkamer kan volgen. Wie deze informatie nog niet ontving, kan mailen naar distributie@acv-csc.be.