De digitale mogelijkheden kennen deze dagen hun weerga niet. Zelfs in volle quarantaineperiode konden wij dankzij talloze online platformen en internetapps blijven communiceren, vergaderen, delen én consumeren dat het een lieve lust was.
Maar het is niet al goud wat blinkt. Althans niet volgens Benoît Delépine en Gustave Kervern. Het averechtse Franse regisseurs-schrijversduo richt via een morsig drietal (Blanche Gardin, Denis Podalydès en Corinne Masiero), dat elkaar bij een gele-hesjesmanifestatie leerde kennen, zijn pijlen op de mindere kantjes van de digitale snelweg. Marie, werkloos en gescheiden van man en tienerzoon, belandt na een nachtje flink doorzakken in een sekstape – met Bretoense doedelzak naar verluidt – die slechts tegen een gepeperde afkoopsom van het net zal wijken. Weduwnaar en slotenmaker Bertrand ligt in de clinch met Facebook over de cyberpesterijen tegen zijn 13-jarige dochter. Tussendoor laat hij zich op krediet pluimen door zoete callcenterstem ‘Miranda’. En gewezen securitybediende en bingewatcher Christine slaagt er maar niet in om de abominabele customer ratings voor haar uberachtige taxidienst op te krikken. De drie buren uit een nette maar saaie nieuwbouwwijk in Noord-Frankrijk besluiten de strijd tegen de internetgiganten aan te gaan…
Kervern en Delépine (Aaltra, Mammuth, …) geven met Effacer l’historique (Geschiedenis wissen) een ongerijmde inkijk in het wedervaren van simpele lieden die door de hedendaagse maatschappij met haar technologische rotvaart worden voorbijgestoken. Het duo, dat zich graag laat omringen door ‘fratsenmakers’ van het surrealistisch, absurdistisch en subversieve soort (hier o.m. Benoît Poelvoorde, Bouli Lanners en fenomeen Michel Houellebecq), drijft zijn knullige musketiers van prijzige wachtstanden en telemarketeers naar verloren paswoorden, fake news, bureaucratische idiotie, dolgedraaide voedselkoeriers en zowat alle platformen die de wereld rijk is. Dat levert een karrenvracht heerlijk potsierlijke vignetjes op, die nonchalant om het lijf van de drie protagonisten zijn gehangen. Als nuchtere satire kan je deze oefening in cynisme subliem noemen. Wie meer samenhang en bekommernis verwacht, is er dankzij deze Dardennes met een slecht karakter wel aan voor de moeite. Geestig én relevant, dat wel.
Bekijk de trailer als afsluiter van dit Puls Magazine
Effacer l’historique loopt sinds 26 augustus in de Belgische zalen