Naar jaarlijkse gewoonte bracht de Schone Kleren Campagne op 24 april de industriële ramp in de textielfabriek Rhana Plaza in Bangladesh onder de aandacht. Nog altijd dragen vele families de gevolgen van dit zeven jaar oude drama. Covid-19 overschaduwt deze herdenking. De hele kledingsector verkeert in crisis. E5 Mode, Jack&Jones, Gerry Weber, Esprit, het zijn niet de enige ketens die aangeven in moeilijke financiële papieren te zitten.
Veel textielarbeidsters in Bangladesh voelen de impact. Ze zijn technisch werkloos of worden ontslagen, zonder vergoeding of vervanginkomen. Anderen worden gedwongen om te werken zonder deftige bescherming.
De Schone Kleren Campagne heeft een lijst van eisen op tafel gelegd bij de grote kledingmerken. Eén van de eisen is het naleven van de contracten die ze met de producenten hadden afgesloten. Andere eisen zijn het creëren van noodfondsen om lonen van werknemers in het Zuiden te garanderen en veilige en gezonde werkomstandigheden. Via sociale media en een mondiale petitie vragen ze hier aandacht voor.