Uitgeverij Plantyn haalde idee uit personeelsenquêtes
Uitgeverij Plantyn is een fijne werkgever. Dat vindt ook Dirk Verheyen die er, namens ACV Puls, al een jaar of tien meedraait in de vakbondsploeg. Een florissant bedrijf dat oog heeft voor de noden van het personeel, oordeelt hij. “Plantyn vraagt veel van zijn personeel, maar zorgt ook voor een prettige werksfeer”.
Voor de duidelijkheid: het is niet alle dagen feest bij Plantyn. De werkdruk ligt er hoog. Strakke deadlines in een concurrentiële markt gaan gepaard met werk op onregelmatige uren, avondwerk, weekendwerk. “Als iedereen hier gewoon zijn uren zou doen, zouden we er niet komen”, bedenkt Dirk. “Iedereen doet hier wel wat meer dan strikt contractueel afgesproken is. Maar daar staat ook veel flexibiliteit op maat van het personeel tegenover. Je kan thuiswerken, je kan beginnen en stoppen wanneer het je uitkomt. Als je naar de dokter moet of onverwacht de kinderen moet ophalen omdat ze ziek op school zitten, hoef je daar geen verlof voor te nemen. Zolang je ervoor zorgt dat je werk gebeurt, zal niemand raar opkijken als je eens een keertje om drie uur stopt of pas tegen elf uur arriveert. Niemand loopt er de kantjes af, want er is een sterk groepsgevoel. Je werk laten liggen brengt je collega’s in de problemen.”
Werkbaar werk
Omdat de werkdruk in de periodieke personeelsbevragingen steevast als werkpunt naar voor komt, zoekt ook de werkgever mee naar oplossingen om het allemaal werkbaar te houden. En uit die zoektocht kwam enkele jaren geleden het idee van bedrijfsmassages naar boven. Drie dagen per week komt een masseur langs bij Plantyn. En al wie daar zin in heeft, kan tijdens de werkuren een massage krijgen.
“Een sessie duurt 25 minuten,” legt actief gebruiker Dirk uit. “En het doet echt wel deugd. De masseurs focussen vooral op nek, rug en schouders. Niet onbelangrijk, met ons zittend computerwerk. Als ik na een sessie opnieuw aan mijn bureau ga zitten, voel ik me echt weer opgeladen. Zo’n massage geeft me echt wel energie. En typen gaat daarna altijd een beetje vlotter.”
In principe is voor iedereen één sessie per 14 dagen voorzien , maar daar wordt flexibel mee omgesprongen. Er wordt hier nogal veel vergaderd, dus soms past een massage niet in je agenda. Maar als het dan op een ander moment een keertje extra past, en er is nog een gaatje in de agenda van de masseur, dan maakt niemand daar een probleem van. Zolang iedereen maar de kans krijgt om er gebruik van te maken.”
Ziekteverzuim
“Of de massages het ziekteverzuim doen zakken of de kans op een burn-out verminderen, weet ik niet echt”, bekent Dirk. “Maar we merken wel dat het verzuim alleszins daalt. Of dat aan de massages te danken is, is niet zeker. Hoe dan ook, het aanbod wordt geapprecieerd door de werknemers. Zowat 80% van de personeelsleden maakt er graag gebruik van”.
Masseren is niet het enige initiatief dat de directie nam om de werksfeer te bevorderen. Zo was er ook nog een frietjesdag omdat 90% van het personeel had meegewerkt aan een bevraging. En iedere maand is er ook een spelletjesavond. “Die wordt niet door de werkgever georganiseerd, maar past wel mooi in het plaatje. Het initiatief gaat niet altijd uit van de directie. Soms zijn het ook de collega’s zelf die een idee in de groep gooien. Zo organiseerde een aantal collega’s vorig jaar een pingpongtornooi. In plaats van tijdens de pauze een koffietje te drinken, speelden ze geregeld een partijtje pingpong. En dat mondde uit in een heus tornooi.”
Dirk vertrekt dit jaar met pensioen. “Dat is uiteraard een leuk vooruitzicht”, lacht hij. “Ik kon eigenlijk een jaar geleden al met pensioen. Maar ik heb het toen niet gedaan wegens de flexibiliteit van het bedrijf. In die context kon ik nog wel even voort. En nu ik er zo vlak voor sta, vraag ik me soms nog af of ik de juiste keuze heb gemaakt. Nu ja, ik heb geen spijt van mijn keuze. Maar ik denk toch ook dat ik het hier af en toe zal missen.”