Elektrische versnellingsbak moet op termijn uitkomst bieden
Bij Punch Powertrain, de fabrikant van automatische versnellingsbakken in Sint-Truiden, dreigen meer dan 300 jobs te sneuvelen. ACV Puls onderzoekt samen met de andere vakbonden wat er kan gebeuren om het sociaal leed bij de onderneming maximaal te beperken.
In de voorbije jaren is Punch Powertrain duizelingwekkend snel gegroeid. Een jaar of tien terug werd het verkocht door de Duitse multinational ZF. De beruchte West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey was er een tijdje eigenaar van. Nu heeft Punch Powertrain een Chinese hoofdaandeelhouder.
Van een bedrijf met 160 personeelsleden is Punch Powertrain uitgegroeid tot een organisatie met 1.100 werknemers, onder wie zo’n 600 bedienden, vooral actief in onderzoek & ontwikkeling en ondersteunende diensten. Er werden ook filialen geopend in landen als Nederland, Duitsland en Frankrijk.
Assemblage in China
Het bedrijf maakt in Sint-Truiden onderdelen voor klassieke automatische versnellingsbakken of CVT’s. De assemblage gebeurt in de PP-fabriek in China. Punch Powertrain zet nu zwaar in op de ontwikkeling van een nieuw type versnellingsbak, waar ook in Europa vraag naar is, de DCT in vakjargon.
Het geluk kon niet op toen de Franse autobouwer PSA interesse toonde in de elektrische versnellingsbak, met een contract voor 600.000 stuks per jaar als resultaat. Ook andere Europese autobouwers zijn geïnteresseerd.
Maar helaas kreeg de autosector zware klappen te verduren in Azië en op het Amerikaanse continent. De vijandigheid van de Amerikaanse president Donald Trump tegenover China hielp ook al niet.
In Azië zakte de jaarlijkse vraag van 700.000 eenheden naar minder dan 400.000 stuks. PP, ondertussen overgenomen door de Chinese investeerder Yinyi, komt niet meer zo vlot met centen over de brug. In China zelf komt Yinyi, vooral actief in mijnbouw en vastgoed, financieel in nauwe schoentjes. Maar dat zou geen invloed hebben op Punch Powertrain, houden de Chinezen vol.
De vraag naar CVT’s blijft dalen. En de productie voor PSA zal pas starten in 2021. Punch Powertrain moet dus een kloof van twee jaar overbruggen.
Omvorming
Begin september volgde dan de onheilstijding. Op een speciale ondernemingsraad werd aankondigd dat het bedrijf zich moest aanpassen aan de krimpende vraag. Dat zal vooral jobs kosten in de productie. Maar ook in O&O en in de ondersteunende diensten zullen werknemers hun werk verliezen.
Punch Powertrain moet zich omvormen tot een fabriek voor elektrische versnellingsbakken. Het maken van de klassieke versnellingsbakken wordt compleet naar China verschoven.
In Sint-Truiden hopen ze de kloof van twee dicht te rijden en dan vol in te zetten op de nieuwe projecten die al lopen. Als de autosector wereldwijd en meer bepaald in Europa en China blijft krimpen, worden het wel hachelijke tijden.
Nog genoeg vraagtekens dus. De informatie en consultatie in het kader van de Wet Renault zijn ondertussen van start gegaan.
Aanvankelijk was het verlies van 188 jobs aangekondigd. Ondertussen staan in 0&0 en ondersteunende diensten nog eens 120 banen op de tocht.