Koerierbedrijf UPS kiest voor platte winstmaximalisatie

Werknemers vinden opstelling directie onbegrijpelijk

Het koerierbedrijf UPS verdient in ons land goed geld maar toch vindt de directie het noodzakelijk om meer dan 90 banen te vernietigen. “Een verhaal van pure winstmaximalisatie waar we niet zomaar mee akkoord gaan”, zegt LBC-NVK-secretaris Hans Elsen. “In de nachtploeg dreigen werknemers op straat te belanden die 20 jaar lang zware fysieke arbeid hebben geleverd om de winsten van UPS te helpen opkrikken.”

Momenteel is UPS in België nog goed voor circa 1.250 jobs, als het organiseren van zeevracht wordt meegerekend. Onzekerheid over de toekomst van de vestiging in Diegem stimuleerde de bonden eerder dit jaar om een bijzondere ondernemingsraad te vragen. De directie kondigde het verlies van 94 jobs aan. Bovendien moeten 17 personeelsleden overschakelen van 8 naar 4 werkuren per dag. UPS wil het werk van de nachtploeg naar Eindhoven verhuizen en ook in de administratie wordt gesaneerd.

Onderaannemers

Niet alleen in België maar ook in andere landen wil het koerierbedrijf meer en meer met onderaannemers samenwerken en minder een beroep doen op eigen personeel. “In België wordt 70% van de pakjes geleverd door onderaannemers, UPS levert zelf vooral in het Brusselse”, vertelt Hans. “Bij de onderaannemers heb je erg veel sociale dumping, het werkvolk wordt er slechter betaald en er zijn heel wat schimmige vennootschapjes die komen en gaan.”
Volgens Hans wil UPS, dat zijn omzet flink ziet groeien, gewoon nog meer winst realiseren. “In Eindhoven hebben ze een compleet nieuw, sterk geautomatiseerd depot neergepoot, in Diegem investeren ze niet veel meer. Vandaar ook onze ongerustheid over Diegem. Een jaar of drie terug openden ze een nieuwe vestiging in Lummen. UPS wilde daar alleen nog met onderaannemers werken maar wij hebben dat toch deels kunnen voorkomen.”

Acties

De onzekerheid bij UPS leidde tot diverse acties van het personeel. “Met 200 UPS-busjes hebben we een onderaannemer geblokkeerd en zijn we naar het hoofdkantoor in Brussel gereden. Later hebben we ook het depot in Eindhoven geblokkeerd. De Nederlandse politie was compleet verrast door ons bezoek.”
Na de acties was er één gesprek met de directie. “Die beloofde dat ze met garanties zou komen voor de vestiging in Diegem”, legt Hans uit. “We wachten nu af wat er op tafel zal komen.”
De hele pakjessector ervaart een vlijmscherpe concurrentie, met een sterke druk op de tarieven. “PostNL werkt uitsluitend met onderaannemers, wat de prijzen doet zakken. Bij onderaannemers heb je schandalige arbeidsvoorwaarden en vaak oude bestelwagens die minder veilig en vervuilend zijn.”
Hans begrijpt niet dat een zo rendabel bedrijf als UPS het lef heeft om zoveel mensen op straat te willen zetten. “Misschien moeten we als vakbond ook minder gauw akkoord gaan wanneer winstgevende ondernemingen jobs willen kapotmaken zonder dat daar echt reden toe is. Zulke reorganisaties zijn op termijn voor niemand goed. Niet voor de werknemers en niet voor de samenleving als geheel.”

Auteur: Denis Bouwen | Foto: BelgaImage