Feit en fictie. Ze lijken elkaars tegenpolen. Maar moet dat altijd zo zijn? De geschiedenis krijgt steeds vaker een fictief jasje, en daar ontsnapt de holocaust ook niet aan. Sinds de jaren 1970 wagen graphic novelists zich aan het thema: onzeker, met enige schroom maar ook met respect. ‘Maus’ van Art Spiegelman wist zich een weg te banen naar de literatuurcanon, maar ook vele andere striptekenaars slaagden in hun ambitie om de holocaust te vatten in beelden.
Meer dan 200 strips, graphic novels en manuscripten voeren de bezoeker door de fictionalisering van de holocaust. Op welke manier kan je de holocaust ‘verbeelden’? Welke rol en plaats krijgen persoonlijke getuigenissen en herinneringen in een getekend verhaal? Zijn de werken fictief, of eerder journalistiek? Welke motieven, metaforen en artistieke technieken zetten de auteurs in? Maar vooral: welke maatschappelijke en educatieve rol kan het beeldverhaal spelen voor de jonge en toekomstige generaties
- Film: McQueen
- Wat onze lezers er van denken