‘Wij gedrieën’: hartverscheurend relatieportret tegen een joods-orthodoxe achtergrond (Rachel Weisz, Rachel McAdams en Alessandro Nivola).

“Hashem (God) gaf de mens een vrije wil en dat is tegelijk een voorrecht en een last”, preekt rabbi Kruschka in zijn Noord-Londense synagoge. Net wanneer de rabbijn wil uitleggen hoe dat voorrecht en die last in het echte leven te rijmen vallen, zijgt hij dood neer. Voor de dodenwake keert zijn ‘verloren’ dochter Ronit vanuit New York terug naar haar joods-orthodoxe roots.

De fotografe is een vreemde eend in deze devote bijt, vol heilige rituelen en onuitgesproken wetten. Ze is niet bijster welkom en stelt zich ook niet bijster ontvankelijk op. Haar vaders pupil en aangewezen opvolger Dovid ontvangt haar desondanks hoffelijk in zijn huis. Maar bij alle gestremde ontmoetingen en gesprekken in haar oude omgeving botst Ronit telkens weer op een enorme ‘olifant in de kamer’. Dat heeft bij nader inzien veel, zo niet alles, te maken met Dovids wederhelft Esti. Ronits vroegere hartsvriendin laat haar jaren na hun kennelijk abrupte afscheid allesbehalve onbewogen.

Zeer kort door de bocht genomen is ‘Disobedience’ langzaam, somber en zelfs een beetje stuurs. Maar voor u afhaakt: deze film zindert van hartstocht én hartzeer. Chileens Oscarwinnaar Sebastian Lelio troont ons in zijn Engelstalige debuut van bij het begin mee in een liefdesrelatie waar – in dit vrome en gesloten milieu – een zwaar taboe op rust. Dat levert halverwege zijn film een ondertussen veelbesproken erotische passage op tussen de dames. Maar het zijn de wegen naar en van die vrijmoedige vrijscène die deze film zo intens en aangrijpend maken.

Lelio’s tedere zoektocht langs identiteit, verlangen en liefde resulteert in een empathisch portret, dat wikt en weegt en weifelt tussen ingekapseld blijven en uitgesloten worden, en alles wat daarbinnen ligt. Lelio toonde in vorige films (‘Gloria’, ‘Una mujer fantastica’) al dat hij bijzondere vrouwenrollen in pacht heeft. En Rachel Weisz en Rachel McAdams geven zonder enige reserve het beste van zichzelf. Maar om eerlijk te zijn: het is Alessandro Nivola als aankomende rabbijn, incasserende echtgenoot en gehavende deel van een aloud vriendentrio (‘wij gedrietjes’) die in alle stilte nog het meest ontwapent. De vrije keuze is inderdaad een lastig ding, hoe je het hier ook bekijkt.

‘Disobedience’ komt op 13 juni in de Belgische cinema’s.

Auteur: Karin Seberechts

Trailer