LBC-NVK is er voor jou!
Bij jou op het werk loopt alles wellicht – en hopelijk – vlotjes. Maar helaas is dat niet altijd zo. En dan is het fijn dat iemand je professioneel helpt een oplossing te vinden. De juridische medewerkers van de LBC-NVK worden iedere dag geconfronteerd met verhalen van werkgevers die het niet zo nauw nemen met werknemersrechten. Ons Recht plukte er een aantal verhalen uit.
Een werkneemster in een keukenzaak had van haar werkgever ecocheques gekregen. Plezant natuurlijk. Maar er bleek wel iets bijzonders aan de hand. “Het ging om een verzameling ecocheques van verschillende uitgevers en in een geopende omslag. De cheques stonden ook nooit op naam van de werkneemster, maar op andere namen van nobele onbekenden. Een aantal cheques was bovendien al over datum”, legt Tessa Aerts uit. Zij is juridisch medewerkster bij de LBC-NVK.
Tessa nam contact op met de werkgever, die vertelde dat hij de cheques voor zijn werknemers gewoon uit de kassa haalde. Dat ging veel eenvoudiger en sneller dan zelf officiële ecocheques aankopen bij pakweg Edenred of Ticket Restaurant. Het bespaarde hem bovendien ook de administratiekosten. En die vervallen cheques? Ach dat was toch geen probleem? Die konden de werknemers probleemloos opkopen in zijn eigen winkel! “Een win-win voor allebei, toch?”
Na wat aandringen door de LBC-NVK besloot de werkgever uiteindelijk toch om netjes via de officiële weg ecocheques aan te kopen. Maar die oude cheques wilde hij wel graag terug.
Schadevergoeding bij verbreking
In een ander dossier werd een kaderlid door een nieuwe werkgever weggesnoept bij zijn bedrijf. Het was wikken en wegen voor het kaderlid. De man kreeg allerlei beloftes en stapte uiteindelijk over naar het nieuwe bedrijf. Hij gaf flink wat werkzekerheid op voor een nieuwe, letterlijk veelbelovende werkgever. Maar van die beloftes kwam niet veel in huis, integendeel.
Na drie weken verbrak de nieuwe werkgever het contract. Eén week verbrekingsvergoeding. Een koude douche. Ons lid klopte aan bij zijn vakbond. “Wettelijk hadden we niet veel in handen,” legt juridisch medewerker Nico De Reycke uit. “De nieuwe werkgever had strikt genomen niets verkeerd gedaan. Toch konden we hem overtuigen om een schadevergoeding te betalen in de vorm van een dure gespecialiseerde opleiding die het kaderlid moet helpen om na dit debacle weer snel aan de slag te kunnen. Naast die opleiding van 5.000 euro betaalde de werkgever ook nog een bijkomende vergoeding van 5.000 euro. Al bij al heeft de werknemer dus niet de 60.000 euro gekregen die hij eerder via een advocaat had gevorderd, maar was hij toch blij dat hij door onze bemiddeling een voor hem onbetaalbare opleiding kon volgen en daar bovenop nog een vergoeding ontving.”
Denk je dat er bij jou ook een kink in de kabel zit? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen. We onderzoeken met plezier hoe we je kunnen helpen. Je kan met je vragen terecht in elk regionaal LBC-NVK-kantoor. Een overzicht vind je op p. 23 van dit nummer van Ons Recht. Maak best vooraf via e-mail of telefoon even een afspraak. Zo word je sneller en zonder wachttijd geholpen!