Op 24 april 2013 was er een enorme industriële ramp in het Rana Plaza-complex in Bangladesh. 1.138 textielarbeiders lieten daarbij het leven. De verontwaardiging en de druk van de publieke opinie leidden tot het ‘Bangladesh Veiligheidsakkoord’. Een overeenkomst tussen kledingmerken, winkelketens en – netwerken van – ngo’s zoals de Schone Kleren Campagne waarbij het identificeren en oplossen van veiligheidsproblemen centraal staat. Meer dan 200 kledingmerken en -winkelketens ondertekenden het akkoord dat juridisch bindend is.
Sinds 2013 zijn meer dan 1.600 fabrieken geïnspecteerd. Er waren ook meer dan 7.000 inspecties bij wijze van opvolging. Daarbij werden 130.000 veiligheidsovertredingen vastgesteld. 82% van de geconstateerde veiligheidsproblemen is ondertussen opgelost.
Het akkoord loopt in mei 2018 af maar er is al een vervolg met het ‘Transitieakkoord 2018’. Al 125 kledingmerken en ketens tekenden dit vervolgakkoord. Het nieuwe document geldt vanaf mei 2018 en loopt tot 2021. Het doel van de verlenging is om de vooruitgang, bereikt onder het eerste akkoord, te behouden en om nog meer fabrieken te inspecteren en renoveren. Marks & Spencer, Abercrombie & Fitch, Decathlon, KIABI, Next, Nike, Levis en nog vele anderen zijn niet bij de ondertekenaars. Gebruik met ons mee de sociale media om aan bedrijven en merken diets te maken dat ze hun verantwoordelijkheid moeten opnemen voor werknemers in hun toeleveringsketen. Doe je mee?
Wie tekende het nieuwe akkoord nog niet?
Wil je de actie steunen? Dat kan hier: