Europese aanpak komt heel halfslachtig over
Europees commissaris Marianne Thyssen en federaal minister Kris Peeters (Werk) presenteerden in oktober de aanpassingen aan ‘de detacheringsrichtlijn’ als ‘een cruciaal moment voor het sociale Europa’ en ‘een grote stap vooruit’. Maar vakbonden, werkgevers en specialisten in arbeidsrecht reageerden kritisch en ook teleurgesteld. “Dit lost de sociale dumping heus niet op”, klonk het. “Een echt sociaal Europa is nog veraf. In België zal er bitter weinig veranderen.”
Sociale dumping is een probleem dat vooral in de bouw en de transportsector veel voorkomt en heel wat banen in België doet sneuvelen. De plannen van Thyssen zouden de lonen voor hetzelfde werk wel gelijk maken, mààr de totale loonkosten blijven sterk verschillen. Een gedetacheerde Pool of Roemeen blijft zijn sociale zekerheid in eigen land betalen en is dus nog altijd een flink stuk goedkoper dan zijn Belgische collega. Deskundigen in arbeidsrecht zeggen dat het probleem alleen deftig aan te pakken is door ook de Europese verordening over de sociale zekerheid aan te passen.
Voorlopig geldt het akkoord over de nieuwe detacheringsrichtlijn niet in het wegvervoer, wat bij de collega’s van ACV-Transcom uiteraard niet in goede aarde valt.
Problemen in wegvervoer
De problemen in de transportsector zijn alom bekend. Firma’s die buitenlandse chauffeurs inschakelen voor binnenlandse ritten en daarbij een loopje te nemen met de arbeidsregels en de sociale wetgeving. Lage lonen, jobs die verloren gaan en miserabele werkomstandigheden zijn het resultaat. “De snelwegen zitten vol met chauffeurs die niet krijgen waar ze recht op hebben en ver van huis als moderne slaven moeten werken voor een loon van enkele honderden euro’s per maand. Verwacht maar nog meer chauffeurs uit Oost-Europa te zien kamperen langs snelwegen, terwijl ze hun potje koken achterin hun vrachtwagen op een gammel vuurtje”, vertelt Jan Sannen, algemeen sectorverantwoordelijke vervoer van ACV-Transcom.
ACV-Transcom vreest dat dit uitstel een stap is naar het wettelijk uitsluiten van de sector uit de detacheringsrichtlijn. En dat zo deze ‘moderne slavernij’ wordt gelegaliseerd. Daarbij moet detachering per definitie een tijdelijke situatie blijven. De limiet van 18 maanden is dan ook te lang. “Het is duidelijk dat de politiek op deze manier het welzijn van bedrijven laat primeren op het welzijn van chauffeurs”, aldus Sannen.
Twee jaar geleden beloofde de Europese Commissie nieuwe EU-regels om van de transportsector een betere werk- en bedrijfsomgeving te maken. De Commissie zei toen dat ze de heersende sociale wantoestanden in de sector, zoals sociale dumping, hoge werkdruk en oneerlijke concurrentie, zou aanpakken. “Op 31 mei 2017 hebben zij hun voorstel, het ‘mobiliteitspakket’, gepubliceerd. En dat is helemaal geen verbetering van de voorwaarden voor de chauffeurs”, stelt Sannen.